e464d699-5623-4cd3-985e-9ab95a6cd5a7

کودکان چگونه انگلیسی را به عنوان یک زبان دیگر یاد می‌گیرند؟

کودکان به صورت طبیعی و ناخودآگاه زبان را یاد می‌گیرند. مقاله ما را بخوانید تا درباره‌ی عواملی که در یادگیری زبان انگلیسی در کودکان تأثیر می‌گذارند بیشتر بدانید.

کودکان فراگیران طبیعی زبان هستند. برخلاف نوجوانان و بزرگسالان، آنها یادگیری زبان را بدون استفاده از آموزش آگاهانه و به صورت مشتاقانه‌ای انتخاب می‌كنند. آنها در خود، توانایی تقلید کردن صدا‌ها و همگام‌ نمودن قوانین را دارند. مواردی که عموما در یادگیری مکالمه به زبان انگلیسی دشوار به نظر می‌رسد در مورد آنها صادق نیست، مگر آنکه توسط بزرگسالانی که احتمالاً خودشان انگلیسی را در سنین بالاتر و از طریق کتاب‌های درسی مبتنی بر گرامر زبان انگلیسی یاد گرفته‌اند، به آنها آموزش داده شود.

نکات زیر را در مورد کودکانی که انگلیسی را به عنوان زبان دیگری یاد می‌گیرند، بخوانید.

مزایای شروع زودهنگام یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

  • کودکان در موقعیت سنی خود از استراتژی‌های ذاتی و فردی یادگیری زبان، برای یاد گرفتن زبان اول یا مادری‌شان استفاده می‌کنند و به زودی متوجه خواهند شد که می‌توانند از این راهکارها برای یادگیری زبان انگلیسی نیز استفاده کنند.
  • کودکان خردسال برای یادگیری از طریق فعالیت‌های دارای بازی و سرگرمی، زمان کافی دارند. آنها زبان را از طریق شرکت در یک فعالیت مشترک به همراه یک بزرگسال می‌آموزند. آنها ابتدا سعی می‌کنند فعالیت را درک کنند و سپس با استفاده از زبان مشترک خود با بزرگسالان، معنی و هدف آن فعالیت را می‌آموزند.
  • کودکان از وقت بیشتری برای گنجاندن انگلیسی در برنامه روزانه خود برخوردارند. برنامه‌ها و دروس مدرسه چندان سخت و پیچیده نیستند و ذهن کودکان هنوز درگیر حقایقی که نیاز به حفظ کردن و امتحان دادن داشته باشد، نشده است. ممکن است تکالیف کمی به آنها داده شود و گاهی اوقات حتی تکلیفی برای انجام ندارند و در نتیجه ذهن آنها کمتر درگیر رسیدن به استانداردهای تعیین شده است و استرس کمتری دارند.
  • همانطور که گفته شد، از آنجا که کودکان در سنین پایین راحت‌تر می‌توانند زبان دوم خود را بیاموزند، بنابراین می‌توان گفت که آنها در هنگام یادگیری زبان‌های دیگر نیز از همان تکنیک‌های یادگیری ذاتی زبان در طول زندگی خود استفاده خواهند کرد. برای آنها آموختن زبان سوم، چهارم یا حتی بیشتر آسان‌تر از یادگیری زبان دوم خواهد بود.
  • بر خلاف بزرگسالان که مجبور به یادگیری به روش آگاهانه هستند، كودكانی كه به جای آموختن آگاهانه زبان، آن را فرا گرفته یا اکتساب می‌کنند، تلفظ و درک بهتری نسبت به آن زبان و فرهنگ پیدا می‌کنند. وقتی کودکان یک‌زبانه (monolingual) به سن بلوغ می‌رسند و خودآگاهی بیشتری پیدا می‌کنند، توانایی آنها در یادگیری زبان کمی کاهش می‌یابد و احساس می‌کنند انگلیسی را باید آگاهانه و از طریق برنامه‌های مبتنی بر گرامر زبان مطالعه کنند. سنی که این تغییر به یادگیری آگاهانه در آن رخ می‌دهد، تا حد زیادی بستگی به سطح رشد کودکان و همچنین انتظارات جامعه از آنها دارد.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان؟

به طور طبیعی، گفتار کلامی پیش از خواندن و نوشتن شکل می‌گیرد.

دوره خاموش

هنگامی‌ که کودکان زبان مورد استفاده در خانه (مادری) خود را یاد می‌گیرند، یک “دوره سکوت” را تجربه می‌کنند. زمانی که در آن پیش از شروع به صحبت کردن،  از طریق حالات چهره یا حرکات اعضای بدن، نگاه می‌کنند گوش می‌دهند و ارتباط برقرار می‌کنند. هنگامی‌ که کودکان انگلیسی را یاد می‌گیرند، ممکن است “دوره سکوت” مشابهی را تجربه کنند و مانند مراحل یادگیری زبان اول خود، قبل از گفتن کلمات انگلیسی اقدام به برقراری ارتباط و درک مفهوم کنند.

در طی این مدت والدین نباید با تشویق به تکرار کلمات، کودکان را وادار به شرکت در مباحث گفتاری کنند. مباحث گفتاری باید یک طرفه باشد، بدین معنا که صحبت‌های بزرگسالان فرصت‌های مفیدی را برای کودک فراهم کند تا کلمات خود را انتخاب کند. در مواردی که بزرگسالان از نوعی زبان گفتار تنظیم شده (parentese) برای تسهیل آموزش استفاده می‌کنند، زمینه‌ای به وجود می‌آید که در آن کودکان از استراتژی‌هایی که در یادگیری زبان اول خود استفاده کرده‌اند، برای یادگیری زبان دیگری نیز استفاده کنند.

شروع به صحبت کردن

بعد از مدتی و بسته به پراکندگی تعداد جلسات زبان انگلیسی، کودکان (اغلب دختران با سرعت بیشتری نسبت به پسران) گفتن کلمات تکی (cat، house) یا عبارات کوتاه در گفتگوها یا به عنوان جملات اتفاقی را آغاز می‌کنند (what’s that?، it’s my book، I can’t، that’s a car، time to go home). کودکان این کلمات یا عبارات را حفظ کرده‌اند، آنها دقیقاً نحوه تلفظشان را تقلید می‌کنند و متوجه این موضوع نیستند که بعضی از آنها ممکن است بیش از یک کلمه باشد. این مرحله برای مدتی ادامه می‌یابد تا در این حین كودكان زبان را بیشتر بیاموزند و از آن به عنوان ابزار واسطه برای گفتگو استفاده ‌كنند.  این کار تا پیش از آنكه برای ساختن عبارات خود آماده شوند، ادامه خواهد یافت.

رشد کردن دانش زبان انگلیسی

کودکان به تدریج عباراتی را می‌سازند که حاصل اتصال یک کلمه که به خاطر سپرده‌اند به کلمات جدیدی از دایره لغاتشان است (a dog, a brown dog, a brown and black dog) یا به یک کلمه که به خاطر سپرده‌اند، چیزی از ورودی ذهن خود اضافه می‌کنند (that’s my chair, time to play). بسته به تعداد دفعات مواجهه با زبان انگلیسی و کیفیت تجربه‌ی این مواجهه، کودکان به تدریج شروع به ساختن جملات کامل می‌کنند.

ادراک

ادراک و فهم همواره نسبت به گفتار مقیاس وسیع‌تری دارد و نباید توانایی درک کودکان را دست کم گرفت، زیرا آنها به استفاده از انواع سرنخ‌های محیطی برای درک زبان مادری خود عادت دارند. اگرچه ممکن است آنها تمام آنچه را که در خانه به زبان مادری‌شان می‌شنوند درک نکنند، اما اصل مطلب را درک میکنند – یعنی چند کلمه مهم و کلیدی را می‌فهمند و بقیه موضوع را با استفاده از سرنخ‌های مختلف برای درک رمزگشایی می‌کنند. با تشویق و حمایت، آنها این مهارت درک “کلیدی” خود را به سرعت برای تفسیر معانی در زبان انگلیسی نیز استفاده خواهند کرد.

نا امیدی

زمانی که جلسات کلاس انگلیسی تازگی اولیه خود را از دست می‌دهند، برخی از کودکان از عدم توانایی برای بیان افکار خود به انگلیسی ناامید می‌شوند. از طرفی، برخی دیگر از آنها دوست دارند هرچه سریع‌تر انگلیسی را مانند زبان مادری خود صحبت کنند. با تدارک دیدن اجراهای نمایشی‌ای مانند “I can count to 12 in English” یا شعرهای بسیار ساده‌ای که شامل عبارات از پیش آماده‌ شده هستند، می‌توان تا حدی بر این حس ناامیدی آنها غلبه کرد.

اشتباهات

هرگز نباید اشتباهات گفتاری کودکان را به آنها گوشزد نمود، چرا که با هر بار تصحیح کردن اشتباه، حس بی‌انگیزه‌گی بیشتری در آنها ایجاد می‌شود. این اشتباهات ممکن است در بخشی از روند پردازش قوانین گرامر زبان انگلیسی یا تلفظ اشتباه یک کلمه رخ دهند. اگر کودک در پاسخ به جمله‌ی I goed از شخص بزرگسال جمله Yes, you went را بشنود، به زودی goed او نیز تبدیل به went خواهد شد. همچنین اگر در پاسخ به عبارت zee bus  که کودک می‌گوید، شخص بزرگسال the bus را بیان کند، اتفاق مشابهی روی می‌دهد و کودک به مرور اشتباهات خود را تصحیح خواهد کرد. اگر کودکان در حین یادگیری زبان مادری خود فرصتی برای شنیدن حالت درست یک جمله از جانب بزرگسالان را داشته باشند، در زمانی مناسب اشتباهاتشان را اصلاح خواهند کرد لذا در مورد زبان دوم نیز باید همین روش را پیش گرفت.

تفاوت های جنسیتی

توسعه و تکامل مغز پسران نسبت به دختران متفاوت است و این موضوع بر نحوه یادگیری و استفاده از زبان توسط پسران تأثیر می‌گذارد. بعضی اوقات کلاس‌ها کاربرد اندکی برای پسران دارد زیرا ممکن است تحت‌الشعاع توانایی طبیعی و ذاتی دختران در استفاده از زبان قرار گیرند. برای اینکه پسرهای جوان قادر باشند به توانایی‌های بالقوه خود برسند، نیاز به کسب تجربیات متفاوتی در زمینه آموزش زبان در کنار دختران دارند و دستاوردهای آنها را نباید با دختران مقایسه کرد.

محیط‌های یادگیری زبان

اگر کودکان در سنین پایین از حمایت بزرگسالان با استفاده از تکنیک‌های “parentese” برخوردار نشوند، یادگیری زبان انگلیسی دشوارتر میشود.

  • کودکان باید احساس امنیت کنند و بدانند که دلیل آشکاری برای استفاده از زبان انگلیسی وجود دارد.
  • تمرین‌ها با برخی از فعالیتهای جالب روزمره که کودکان از پیش با آنها آشنایی دارند مرتبط و همراه است، به عنوان مثال نگاه کردن به عکس‌های یک کتاب انگلیسی، خواندن شعر یا آواز به انگلیسی یا خوردن یک میان‌وعده انگلیسی.
  • تمرین‌ها با ارائه توضیحات مختصری به زبان انگلیسی مورد استفاده بزرگسالان و گفتگوهایی با استفاده از parentese (زبان تنظیم شده والدین) همراه است.
  • جلسات انگلیسی جالب و جذاب هستند، و بروی مفاهیمی تمرکز دارند که کودکان آنها را از پیش به زبان مادری خود درک کرده‌اند. به این ترتیب، کودکان یک مفهوم جدید یا یک زبان جدید را نمی‌آموزند، بلکه صرفاً انگلیسی را برای صحبت کردن درباره چیزی که از قبل می‌دانند یا می‌شناسند یاد می‌گیرند.
  • در صورت امکان، تمرین‌ها با استفاده از اشیاء مشخصی انجام شده و به یاد سپرده شوند، زیرا این امر به درک و افزایش علاقه عمومی کودکان کمک می‌کند.

خواندن

به طور کلی کودکانی که پیش‌زمینه خواندن به زبان مادری خود را دارند، مایلند نحوه خواندن به انگلیسی را نیز یاد بگیرند. آنها از پیش می‌دانند چگونه كلمات انگلیسی را به زبان مادری خود رمزگشایی كنند و معنی آنها را دریابند و اگر رمزگشایی انگلیسی به كمك آنها نیاید، ممکن است با انتقال دادن روش‌های رمزگشایی زبان مادری خود به زبان دوم، در نهایت انگلیسی را با لهجه زبان مادری خود بخوانند.

کودکان قبل از رمزگشایی از زبان انگلیسی، باید اسامی و صدای 26 حرف موجود در الفبای انگلیسی را بدانند. از آنجا که الفبای انگلیسی دارای 26 حرف اما میانگینی از 44 صوت (در انگلیسی استاندارد) است، بهتر است تا زمانی که کودکان تجربه بیشتری در استفاده از زبان و خواندن متون کسب کنند، برای معرفی اصوات باقیمانده صبر کرد.

اگر کودکان خردسال از پیش با زبانی که می‌خواهند بخوانند آشنایی داشته باشند، بلادرنگ شروع به خواندن به انگلیسی خواهند کرد. بسیاری از کودکان چگونگی مطالعه کتاب‌های مصوری که همراه با بزرگسالان می‌خوانند یا شعرهای انگلیسی‌ای که تمرین می‌کنند را به تنهایی درک و پردازش می‌کنند، چراکه احتمالاً با استفاده از سازوکار حفظ کردن مطالب این زبان را یاد می‌گیرند. خواندن مفاهیمی که کودکان آنها را از حفظ می‌دانند گام مهمی در یادگیری خواندن است، زیرا به آنها این فرصت را می‌دهد تا نحوه‌ی رمزگشایی کلمات ساده را به تنهایی انجام دهند. هنگامی که کودکان بانکی از کلماتی که می‌توانند بخوانند را ایجاد کردند، احساس اطمینان خواهند کرد و سپس برای یک رویکرد ساختاریافته آماده می‌شوند.

حمایت والدین

کودکان باید احساس کنند که در حال پیشرفت هستند. آنها نیاز به تشویق مداوم و نیز تمجید از عملکرد خوب خود دارند، چرا که کسب هر موفقیتی، برای آنها ایجاد انگیزه می‌کند. والدین برای ایجاد انگیزه در موقعیتی ایده‌آل قرار دارند و بنابراین به فرزندان خود کمک می‌کنند تا یاد بگیرند، و این موضوع حتی در شرایطی که سطح انگلیسی آنها مقدماتی بوده و در حال یادگیری زبان انگلیسی در کنار فرزندانشان هستند نیز صادق است.

والدین با انجام فعالیت‌های مشترک با کودکان، نه تنها می‌توانند زبان و فعالیت‌های فرزندشان را وارد زندگی خانوادگی کنند، بلکه خواهند توانست بروی نگرش فرزندان خود نسبت به یادگیری زبان و فرهنگ‌های دیگر نیز تأثیر بگذارند. در حال حاضر این نظریه به صورت عمومی پذیرفته شده است که بیشتر نگرش‌های مادام‌العمر افراد، در سنین هشت یا نه سالگی شکل می‌گیرند.

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *