skills-4698654_1920

مهارت‌های سخت (Hard Skills) و مهارت‌های نرم (Soft Skills)

با بررسی ۵۰۰ کسب‌وکار اول دنیا این نتیجه حاصل شده است که ۸۵ درصد موفقیت این شرکت‌ها، به سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های نرم مربوط می‌شود.

امروزه به دو مجموعه متفاوت از مهارت‌ها برای کار کردن نیاز دارید که به مهارت‌های سخت (Hard Skills) و مهارت‌های نرم (Soft Skills) معروف هستند. این مهارت‌ها چه هستند و چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد؟

مهارت‌های سخت کدامند؟

مهارت‌های سخت، توانایی‌های قابل آموزش هستند؛ مهارت‌هایی هستند که کمیت آن‌ها به سادگی قابل سنجش است. معمولا مهارت‌های سخت را در کلاس‌های درس، از طریق کتاب‌ها و سایر مواد آموزشی یا در حین کار در محل کار خود می‌آموزید؛ برای مثال مدرک تحصیلی یا گواهینامه فنی، تسلط به زبان خارجی، سرعت تایپ، برنامه‌نویسی کامپیوتر و غیره.

مهارت‌های نرم کدامند؟

از سوی دیگر مهارت‌های نرم، مهارت‌های ذهنی هستند که ارزیابی کمیت آن‌ها بسیار دشوارتر از مهارت‌های سخت است. از مهارت‌های نرم با عنوان «مهارت‌های انسانی» یا «مهارت‌های بین فردی» نیز یاد می‌شود و مهارت‌هایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط هستند.

برای مثال ارتباطات، انعطاف‌پذیری، مذاکره، کار تیمی، فن‌بیان، رهبری، انگیزه، شکیبایی، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان و اخلاق کاری.

مهارت‌های نرم، شما را به فردی دلپذیر در محل کار و یک عضو با ارزش تیم تبدیل می‌کنند.

بسته به نوع شرکت یا کسب‌وکار، کارفرمایان به دنبال جذب افرادی با مهارت‌های کلیدی و با تجربه برای سمت‌های موجود هستند؛ اما با وجود اهمیت بالای این مهارت‌ها، مهارت‌های نرم ویژه‌ای نیز وجود دارند که کارفرمایان در هنگام استخدام نیرو به دنبال یافتن آن‌ها هستند. مهارت‌های نرم می‌توانند به خوبی مهارت‌های سخت، نشانگر نحوه عملکرد شغلی افراد باشند. داشتن این مجموعه از مهارت‌ها شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام می دهید، به کارمندان خوب و با ارزشی تبدیل می‌کند.

۵ مهارت نرمی که بیشترین تقاضا را در سال ۲۰۲۰ داشتند

لینکد‌این هر ساله آماری در خصوص مهارت‌هایی که بیشترین آمار تقاضا در آگهی‌های استخدام شرکت‌ها را داشتند ارائه می‌کند. این آمار با پردازش اطلاعات رزومه بیش از ۶۶۰ میلیون نفر و بیش از ۲۰ میلیون اگهی استخدام منتشر شده به دست آمده است. پنج مهارت نرم اشاره شده در این آمار که شرکت‌ها بیشترین تقاضا را برای آن‌ها داشته‌اند عبارت‌اند از:

خلاقیت:

کسب‌وکار‌ها به افرادی احتیاج دارند که در حل مشکلات و انجام‌ کار‌ها با خلاقیت عمل کنند. در همه نقش‌های کاری از مهندسین نرم‌افزار تا مدیران منابع انسانی خلاقیت یک مهارت ضروری است.

متقاعد سازی:

رهبران و مدیران کسب‌وکارها به دنبال استخدام افرادی هستند که بتوانند به خوبی “چرایی” کار‌ها را توصیف کنند. افرادی که بتوانند به خوبی درباره ایده‌هایشان صحبت کنند و دیگران را متقاعد کنند تا از آن‌ها پیروی کنند.

 همکاری:

تیم‌های کارآمد می‌توانند بهتر از هر فردی کار کنند، و این حقیقتی است که شرکت‌ها از آن آگاهند. تلاش کنید نقاط قوت خود را در جهت تکمیل توانایی همکارانتان برای رسیدن به اهداف تیمی به کار گیرید.

سازگاری:

باید این واقعیت را بپذیرید که تنها عامل ثابت در زندگی و کسب‌وکار تغییر است و همواره با نگرشی مثبت و رفتاری حرفه‌ای به تغییرات واکنش نشان دهید؛ مخصوصا در موقعیت‌های پر‌استرس.

هوش هیجانی:

هوش هیجانی، توانایی تشخیص، درک و واکنش مناسب به احساسات خود و دیگران است. این مهارت برای داشتن ارتباطات موثر با همکاران الزامی‌ است.

منبع   Karafarin

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *