startup

مفهوم استارت‌آپ به زبان ساده

استارت‌آب دقیقا به چه معنی است؟ آیا کسب‌وکارهای تکنولوژی‌گرا استارت‌آپ هستند؟ آیا استارت‌آپ به معنی تولید یک کالای جدید است؟ آیا حتما باید یک محصول جدید اختراع کرد تا بتوان بر آن برچسب استارت‌آپ زد؟ فرق استارت‌آپ با بیزنس (کسب‌وکار) چیست؟

از جمله مفاهیم پرکاربرد در اقتصاد و به‌خصوص در کسب‌وکارها و مباحث کارآفرینی واژه “استارت‌آپ” است. عموما بسیاری تصور می‌کنند که استارت‌آپ به کسب‌وکارهای تکنولوژی محور و مبتنی بر برنامه‌ها، نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و.. اطلاق می‌شود.

در این مقاله به زبان ساده، به بیان مفهوم اصیل استارت‌آپ خواهیم پرداخت.

مفهوم واژه استارت‌آپ

واژه Startupبه معنای عمل آغاز چیزی. یا حرکت اولیه برای انجام کاری.

بنابراین در کسب‌وکار استارت‌آپ به یک بنگاه اقتصادی یا شرکتی اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد.

استارت‌آپ یعنی چه؟ | مفهوم آستارت‌آپ در کسب‌کار

در یک تعریف اولیه و جامع، استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوپا یا به اصطلاح جوانی هستند که برای توسعه محصول یا خدمات منحصربه‌فرد، وارد بازار می‌شوند.

اما منظور از منحصربه‌فرد چیست؟

آیا استارت‌آپ به معنی اختراع یک کالا یا خدمات است؟

یکی از اشتباهات رایج در درک مفهوم استارت‌آپ، این موضوع است که اغلب تصور می شود، استارت‌آپ‌ها در حقیقت شرکت‌هایی هستند که با نوآوری، یک محصول یا خدمت “کاملا منحصربه‌فرد” بدون هیچ سبقه و ریشه قبلی، روانه بازار می‌کنند.

استارت‌آپ لزوما به مفهوم تولید یک کالا و خدمات جدید نیست، استارت‌آپ‌ها می‌توانند شرکت‌هایی باشند که ایده‌های جدید و خلاقانه در مورد محصولات فعلی یا خدمات ارائه شده قبلی، ایجاد می‌کنند.

یعنی آن‌چه وجود دارد را به‌گونه‌ای بهتر تبدیل می‌کنند. آن‌چنان که به‌سرعت در بازار با واکنش مواجه می‌شود.

مثلا تبدیل خدمات تاکسی تلفنی به اسنپ و تپسی، توسط استارت‌آپ‌های این حوزه انجام شد.

استارت‌آپ در مورد آن‌چه برای آن در بین جامعه و مردم تقاضا وجود دارد، یک ایده خلاقانه ارائه می‌دهد.

پاسخ‌گویی آن‌ها به نیاز مردم بسیار جذاب بوده و باید با استقبال همراه باشد.

به‌همین دلیل همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت از خصوصیات استارت‌آپ‌ها رشد سریع و رسیدن به درآمد در کوتاه‌مدت است.

یک استارت‌آپ که ریشه در نوآوری دارد، با هدف رفع کمبودهای محصولات موجود، یا ایجاد دسته‌های کاملاً جدیدی از کالاها و خدمات، روش‌های ریشه‌دار تفکر و انجام کسب‌وکار فعلی را با چالش مواجه می‌کند. آنان در بین تولیدکنندگان قبلی چندان محبوب نیستند. به همین دلیل است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها در صنایع مربوطه خود به عنوان «اختلال‌کننده» شناخته می‌شوند.

استارت‌آپ عرصه افراد خلاق و شجاع | اگر اهل ریسک نیستید استارت‌آپ را فراموش کنید

در تعریف دیگری که لازم می‌دانم در این مقاله به آن اشاره کنم، بحث وجود ریسک است.

به یاد داشته باشید به‌طور معمول هر چه ریسک کاری کمتر باشد به‌طبع بازده آن نیز کمتر است.

یک فرد ریسک‌گریز پول خود را در بانک گذاشته و تقریبا با ریسک نزدیک به صفر ماهانه سود (عواید یا درآمد) آن را دریافت می‌کند.

اما به تعریف استارت‌آپ دقت کنید نوآوری در تولید محصول و خدمات جدید یا بهبود نمونه‌های موجود آن. اگر محصول شما جدید باشد ریسک آن وجود دارد که در بازار با استقبال مواجه نشود. اگر محصولی که قصد نوآوری در آن را دارید در بازار وجود دارد، این ریسک هست که رقبا در کسری از زمان شما را از بازار بیرون کنند.

بنابراین نوآوری در دنیای امروز که سرعت تبادل اطلاعات بالا است و رشد انواع محصولات و خدمات در جای جای دنیا رخ می‌دهد، کار بسیار دشواری است و ریسک بالایی نیز دارد.

فرق استارت‌آپ با کسب و کار عادی

یک استارت‌آپ مانند یک شرکت معمولی نیست.

استارت‌آپ را می‌توان به روش‌های مختلفی تعریف کرد – اریک ریس آن را به عنوان «یک موسسه انسانی طراحی شده برای ارائه محصول یا خدمات جدید در شرایط عدم اطمینان شدید» تعریف می‌کند. محصول جدید و شرایط عدم‌اطمینان همان جریان ریسک در سیر حرکتی استارت‌آپ است.

یکی از تعریف‌های استارت‌آپ که برای ما مفید است به شرح زیر است:

استارت آپ: مجموعه ای از تجربیات و آزمایش‌ها، به‌منظور یافتن راه‌حلی برای یک مشکل و ایجاد یک مدل کسب‌و‌کار پایدار و مقیاس‌پذیر پیرامون آن است. واژه مقیاس‌پذیر در این تعریف به معنی، امکان توسعه و رشد کسب‌وکار وجود دارد. ممکن است در ابتدای کار جامعه کوچک‌تری هدف باشند اما در ادامه مقیاس کار وسیع‌تر شود، برای مثال سوپرمارکت‌های تلفنی که در تهران آغاز به کار کردند اما اکنون مقیاس کشوری دارند.

 

بنابراین استارت‌آپ یک تفکر بزرگ را می‌طلبد. شروع کار یعنی قدم گذاشتن در مرحله آغازین کسب‌وکار. در صورتی که یک بیزنس با کسب‌وکار معمولی از ابتدا چهارچوب کلی آن مشخص است و چالش‌ها و پیشامدها در همان محدوده پیش‌بینی پذیر اتفاق می‌افتند.

این باعث می‌شود که ریسک یک استارت‌آپ بالا باشد. بنابراین به‌خاطر داشته باشد، ارزش ندارد که یک کارآفرین استارتاپی شوید مگر اینکه بخواهید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و ریسک کنید.

 

منابع :

وب سایت Forbes

وب سایت Reaktor Education

ecoviews.ir

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *